thephotographer.co.il

עדשות - העין שלנו במצלמה




כדי להבין עד כמה עולם הצילום השתנה, מספיק אם נסתכל על מדף העדשות בחנות צילום.
כדי להבין מה רואים שם, כתבנו מאמר על עדשות, ראשון מיני רבים



העולם המגוון של אביזרי צילום יכול לבלבל אפילו צלמים מנוסים ובעלי הבנה עמוקה בתחום, ולכן לא מפתיע אותנו הבלבול הרב בו שרויים מרבית הצלמים החובבים לנוכח בליל המונחים הטכניים והנתונים המספריים המציף אותם בבואם לבחור ציוד צילום.

כיוון שכך, התמקדנו בשורות הבאות באחד מן המאפיינים החשובים ביותר עבור כל ציוד צילום, העדשה.


כמה זום?

הפרמטר הראשון שמוכר לרוב המתעניינים בתכונות העדשה של ציוד צילום למיניו הוא ה"זום". למעשה, מדובר בפרמטר שגוי במקצת, כיוון שה"זום", אולי באופן מפתיע לחלקנו, לא תלוי רק בעדשה עצמה. למעשה, ה"זום" ביחס שבין אורך העדשה לבין גודל הסנסור. נרחיב את ההסבר:


אורך העדשה כמו אורך העיןעדשות

אורך העדשה הוא אחד הפרמטרים החשובים של כל עדשת צילום. למעשה, כאשר אתם מסובבים את העדשה (אם מדובר על אביזרי צילום מתקדמים יותר, קרי מצלמות SLRבדרך כלל) או לוחצים על כפתור ה"זום אין" או ה"זום אאוט" (במקרה של ציוד צילום בסיסי יותר) אתם משנים את אורך העדשה.

ככל שהעדשה ארוכה יותר, היא "מגדילה" יותר, ומאידך משטיחה יותר את התמונה. ככל שהעדשה קצרה יותר היא "מקטינה" ו"מעגלת" את התמונה (הדוגמא הקיצונית ביותר היא עדשת עין הדג, שמסוגלת לתפוס שדה ראיה של עד 180 מעלות ויותר, אולם יוצרת עיוות "מעגל" קיצוני).


גודל הסנסור , חשוב או לא חשוב?

הנתון הזה לא מושפע מן העדשה כי אם מן המצלמה (או איבר החישה) עליה היא מורכבת. באופן מסורתי, עוד מימי הצילום האנאלוגי, גודל הסנסור הסטנדרטי הוא באורך אלכסון של 35 מ"מ. רוב הסנסורים הדיגיטאליים (מלבד במצלמות יקרות מאוד) קטנים הרבה יותר, פי 1.5-5 קטנים יותר למעשה.

כיוון שכך, עדשות שהיו "נורמאליות", או לא הגדילו ולא הקטינו בגודל סנסור סטנדרטי, תהיינה למעשה עדשות מגדילות ברוב המצלמות הדיגיטאליות.

בכל מקרה חשוב מאוד לדעת שבאופן כללי טווח השינוי של אורך העדשה (כלומר טווח הזום שלה) מערים קשיים טכניים על היצרן, ולכן בדרך כלל ככל שהטווח גדול יותר המחיר עולה (או שהאיכות יורדת). לכן מומלץ, לפחות אם ציוד צילום בסיסי מספיק לכם, להסתפק בטווח של 80-100 מ"מ לכל היותר (כלומר טווח זום של פי 3-10 לכל היותר).


הפוקוס- כי כל אחד צריך להיות שם

הפוקוס הוא החלק הנע השני בעדשה, וכאן המטרה היא לשנות את מרחק המוקד של העדשה ולא כל כך את האורך שלה. הפרמטר החשוב כאן ביותר נקרא "פי", שמודד את האורך המקסימלי לפוקוס. במרבית העדשות מדובר במרחק של כמה עשרות סנטימטרים עד שני מטרים.

ככל שאורך העדשה גבוהה יותר, גם הפי יגדל, ולכן תצטרכו להתרחק יותר מן האובייקט המצולם כדי שהוא יהיה בפוקוס. יוצאות דופן במקרה זה הן עדשות המאקרו, המשמשות לצילומי תקריב מיוחדים.

בדרך כלל מדובר על אביזרי צילום יקרים במיוחד (מחיר נע בין 400-2000 ₪ לכל הפחות), המתאימים לצלמים מתקדמים יותר, אולם אם אתם מעוניינים בצילומי פרחים מרהיבים, צילומי תקריב של חרקים וכדומה, מדובר על השקעה מומלצת בחום.


מחירי עדשות יכולים להגיע ל-2000 שקל. צלמים מקצועיים מוכנים לשלם על עדשות מקצועיות אפילו הרבה יותר.
צלמים חובבנים יסתפקו בעדשות שעולות כמה מאות שקלים





06/03/2013    המאמר עודכן בתאריך 06/03/2011    thephotographer.co.il
פורום צלמים

© זכויות יוצרים – מאמר זה מובא על ידי אתר thephotographer.co.il, הינו בבעלותו הבלעדית והשימוש בו כפוף לתנאי השימוש המפורטים באתר. למען הסר ספק, מובהר בזאת כי אין לצלם ו/או לשכפל ו/או להעתיק ו/או לפרסם ו/או להעביר מאמר זה, או חלקים ממנו, לאף גורם. הפרת האמור לעיל בכל אופן או צורה אסורה בהחלט. בעלי המאמר יפעלו וינקטו בכל הצעדים המשפטיים העומדים בפניהם בכל מקרה של הפרה של תנאים אלו. במידה ואתם מעוניינים להשתמש בתכנים או חלק מהם – פנו אלינו דרך טופס יצירת קשר


קהילת צלמים - בואו הצטרפו
Copyright © 2020 thephotographer.co.il כל הזכויות שמורות
אתר צלמים מציג בפניכם מידע ועסקים מומלצים מתחום צילום
מחפשים ציוד צילום? מלאו את הטופס וקבלו הצעות
אנחנו עובדים עם צלמים מובילים בישראל - השאירו פרטים ונדאג להפנות אליכם את הטובים ביותר

שם מלא:
טלפון:
אימייל:
יישוב:
אנחנו לא נשלח אליך SPAM לאימייל, המספר יעבור לספקים מומלצים בלבד!